Tips Hadapi Kutukan Orang/ Haters

-19092011-


Aku terjumpa tips (yang tajuk nye boleh dirujuk di atas) ni kat satu blog yang dinamakan A Tale Of Towel Ninja, comel je dia bhasakan diri dia Ninja..hihi...dan tips yang dia bagi ni, sangat2 bermanfaat sebab benda ni lah yang sedang aku hadapi sekarang..jom terjah apa yang Ninja ni katakan :)  :


Tajuk post kali ni sangat tak boleh blah ~
Tapi apa salahnya kan . benda macam tu memang wujud pon .
kalau ada yang suka ,pasti ada yang membenci .
kalau ada yang memuji ,pasti ada yang mengutuk juga.
people are subjective . we are all not the mind reader .
apa-apa pun , Ninja nak bagi tips kat kamu semua sikit macam mana nak hadapi 
orang suka mengutuk / haters ni ..
orang kritik dengan orang kutuk lain tau ..
orang kritik ada adab budi bahasa nak bagi komen and dia bagi komen 
tak menghentam mati2 orang tu .
dan orang kritik dia datang dengan komen serta jalan penyelesaian ...
orang yang suka mengutuk la kita panggil HATERS ni ..hehe..

apa yang perlu anda buat ? ini cara Ninja la kan macam mana Ninja nak hadapi mereka.

1.Cuba explain secara baik kepada mereka tentang apa yang kita buat tu .kadang-kadang mereka ni salah faham dengan apa yang kita buat . dan ada juga yang jenis main hentam ,tengok tajuk je terus nak hentam ,padahal baca post kita pon tak lagi .. kalau selepas anda explain kepada beliau ,tapi beliau masih lagi dengan dia punya pendirian ,so anda haruslah ignore orang tu ..

2.Kawal emosi anda dan jangan mudah sentap /beremosi . part ni memang memerlukan kesabaran yang tinggi.Ninja kadang-kadang teremosi juga and kadang terlepas cakap juga . tapi sekejap je la.
bila Ninja buat macam tu ,Ninja rasa bodoh amat sebab termakan provokasi diorang .
orang camni dia suka provoke orang ,so kita kena jadi bijak ..berdiam diri bukan bermakna kita salah ,tapi 
orang cakap kalau berdebat dengan seorang yang jahil , 1000 cendekiawan pon boleh kalah .so diam jelah.
kalau Ninja , Ninja blok je orang macam tu . Ninja juga dah blok anonymous dari komen dekat blog Ninja.

3.Letakkan dalam minda anda " TAK SEMUA ORANG AKAN SUKA KITA" .Ninja dapat tu dari Wardina . dia cakap kita kena ada pendirian kita sendiri .kita kene terima hakikat ,tak semua orang kita boleh puaskan hati mereka . kalau kita tahu kita betol dan still berada dalam landasan yang betol, tayah peduli apa yang orang nak cakap.tunjukkan yang kita ni seorang yang berpendirian teguh .



4.Belajar menerima pendapat orang lain . kadang-kadang lain orang lain pendapat . biarlah dia cakap kita tak bagus ke , kita ni bodoh la apa lah .. respect je diorang punya pendapat . mungkin apa yang diperkatakan mereka itu tak betol tapi siapa kita nak menghalang orang yang memang "KERAS KEPALA" untuk setuju dengan kita kan?once the dumber always a dumber .orang macam ni makin kita layan ,makin dia naik lemak .

5.Cuba cari sesiapa yang anda boleh dapatkan motivasi or support .bukan untuk lawan mereka ,tapi  untuk mendengar luahan hati kita.kadang-kadang benda macam ni bagi impak yang kuat terutama dekat semangat kita.people never realize how bad we hurt because of their actions.. i used to feel that way .rasa down yang amat2 sangat . tapi slow2 , cari balik kekuatan tu ,insyaAllah kita akan jadi lebih kuat dari sebelum ni ..

6. SABAR SABAR SABAR . kesabaran itu amat penting .bila ada orang macam ni ,i always pray to Allah supaya Ninja diberikan kekuatan ,bukan untuk melawan / menang tapi untuk kesabaran serta berdiam diri .
Ninja juga manusia biasa ,kadang-kadang terlayan jugak and tell u what ,the moment Ninja layan mereka ,saat itu la Ninja rasa paling BODOH sekali .. selalunya i ended up with diam or blok je ..lagi senang .hehe.
macam Ninja cakap awal2 tadi , kalau seorang jahil lawan 1000 cendekiawan ,kalah 1000 cendikiawan tu ...

Rasanya itu je la kot yang Ninja dapat kongsikan .apa-apa pon key yang penting SABAR dan waktu camni ,
memang anda perlukan kekuatan emosi serta iman . satu hari nanti ,orang yang bercakap tetap akan diam.
bila dah bosan ,mereka akan diam akhirnya . kalau kita layan lagi la diorang happy . biasa la kan ,orang hati busuk ,kerja diorang memang la asyik hentam/kutuk orang je tapi diri sendiri ??malas Ninja nak cakap ...

okay la .semoga tips ini membantu !!!!! adios.wassalam !

Paling suka ayat " people never realize how bad we hurt because of their actions "
kadang2 orang tak sedar yang perbuatan dia buat tu menyakitkan hati kita dan kadang2 kalau dia sedar pun dia hanya buat tak tau dan yang paling teruk siap mengutuk-ngutuk lagi orang tu sedangkan yang salah nya adalah diri dia..maaf tak beri, kutukan yang diberi. 

Entry ini tidak dituju kepada mana2 pihak, kalau terasa, itu hal anda, aku hanya berniat nak berkongsi pengetahuan :)

Terima kasih kepada Ninja atas tips yang diberikan :D

No comments: